National Break - Reisverslag uit Shantou, China van Linda Jong - WaarBenJij.nu National Break - Reisverslag uit Shantou, China van Linda Jong - WaarBenJij.nu

National Break

Door: Linda de Jong

Blijf op de hoogte en volg Linda

05 Oktober 2013 | China, Shantou

Ik heb er 5 colleges op zitten en het is alweer tijd voor vakantie! Sinds mijn vorige verslag heb ik niet heel erg veel spannends mee gemaakt. Beetje chillen, winkelen, uiteten (dat doen we eigenlijk altijd voor het avondeten en vaak ook voor lunch, want gekookt wordt er niet. Is ook niet nodig, want uit eten kost net zo veel en scheelt gedoe) af en toe een feestje en wat dingetjes in de stad bezoeken, owja en de overblijfselen van een orkaan overleefd ;).
De colleges die ik tot nu toe heb gehad lijken me niet al te moeilijk, dat scheelt hopelijk weer in tijd die ik aan school moet besteden. Ik ben er ook achtergekomen dat ik hoogst waarschijnlijk geen tentamens in de daar voor aangegeven tentamenweek heb. Voor de vakken die ik heb worden of papers aan het eind geschreven of er worden tentamens afgenomen aan het eind van de lesperiode. Deze eindigt op 19dec en mijn ticket terug naar Nederland staat gepland op 19 januari, dus.. hopsa een maand de tijd om meer van de wereld te verkennen!

Om te beginnen, eerst een reisje 'dichtbij' huis. Tussen 1 en 7 oktober is het de Nationale Vakantie. Dus heel China trekt er massaal op uit. Mijn buddy Charlotte had me al aan het begin van het semester uitgenodigd deze week bij haar ouders door te brengen. Aangezien ik al een paar dagen daarvoor geen lessen meer had, heb ik een busticket naar Xiamen geboekt (mbv Charlotte, want zelf tickets van te voren boeken is haast onmogelijk gezien de taalbarrière).
De reis er naar toe was in een nachtbus, niemand sprak Engels, dus ik kon alleen maar hopen dat de laatste halte ook echt mijn bestemming was. Gelukkig ging dat allemaal goed. In Xiamen heb ik 3 dagen alleen de stad verkend: universiteit, tempels, fort, parken, eiland en een grote botanische tuin bezocht.
Dit was de eerste keer voor mij om alleen te reizen. Het gevoel dat je alles zelf kon beslissen was wel erg fijn, alleen soms een beetje eenzaam, want er was niemand waarmee ik kon praten, omdat er echt niemand Engels sprak, ook in het hostel niet. De enige contacten die ik had was met taxichauffeurs (reizen met de bus was niet echt een optie omdat ik geen Chinese karakters op de bushaltes kan lezen). Een chauffeur zat nogal geïnteresseerd naar mijn benen te kijken (klinkt raar, dat vond ik dus ook), uiteindelijk begon hij te lachen en naar zijn eigen benen en armen te wijzen. Die waren helemaal kaal ipv de blonde haartjes bij mij, hij vond het nogal komisch haha!

Dat ik de hele tijd werd aangestaard wist ik van te voren, dus heb ik maar zo veel mogelijk de blikken proberen te vermeiden, anders wordt je echt gek. Ik dacht echt dat dit in steden minder zou zijn, maar mensen vinden het nog steeds heel interessant om naar je te kijken en met je op de foto te gaan. Sommige kunnen de 'moed' nog vinden om de 10 woordjes Engels die ze kennen naar me toe te werpen, anderen blijven op een afstandje staan wijzen en giechelen. Dat is ook iets wat chinezen veel doen, giechelen, jongeren van mijn leeftijd doen het (waardoor ze nog jonger lijken dan ze er al uit zien) maar ook gewoon ouderen, zoals leraren haha!

Na 3 dagen Xiamen heb ik een busticket gekocht naar Longyan en van daaruit zou ik naar Yongding reizen. Hier wilde ik slapen in bekende aarde bouwwerken. Aangezien deze dag de eerste van de nationale vakantie was, stond de snelweg helemaal vast. Dus ipv 4uur duurde de reis zeker 7uur en zijn we meer dan 30auto's met pech tegengekomen, echt niet normaal. Volgende ticket naar Yongding (ja, je spreekt het ook echt uit als 'jong ding' Nena) was wel snel gekocht.
Door de vertraging zou ik in het donker in Yongding aankomen en ik had nog niks voor de nacht geboekt. Ik vroeg een jongen naast me in de bus of ik nog een kans had om in zo'n aarde gebouw te slapen die nacht. Na een gesprek via zijn vertaler op z'n telefoon en een telefoontje dat gepleegd werd, las ik op zijn schermpje dat hij me bij zijn familie thuis uitnodigde voor avondeten en ze zouden mij helpen een plek voor de nacht te vinden. Dus samen met hem uitgestapt een chinees huis binnen gewandeld, hun avondeten genuttigd en kennis gemaakt met zijn gezin. Super aardig allemaal! Zijn zus sprak een paar woorden meer Engels, dus zij heeft me mee naar het enige hotel in het kleine stadje gebracht. Met enige moeite had ze een kamer voor me geregeld en gezorgd dat er de volgende ochtend om 8uur een man me op zijn motor naar de aarde gebouwen zou brengen. De kamer was redelijk aan de prijs, bed mega hard en een Chinese badkamer.. Dit houdt in: hurk-wc met daarboven een douchekop! Nice.. Maar daar valt ook wel aan te wennen.
De volgende ochtend dus met al mijn bagage achter op een motor een tochtje over een mooie weg tussen de heuvels gemaakt. Bij het kopen van het ticket bood een Chinees meisje me aan om samen met haar ouders de gebouwen te bezoeken, omdat ze zag dat ik helemaal alleen was. Heel erg aardig! 2 uur lang verschillende aarde gebouwen bezocht waar mensen nog gewoon in leven, erg leuk om te zien!
Na de toer heeft dit gezin me geholpen met mijn reis naar Shantou (de stad waar de ouders van Charlotte wonen). Ze hebben me naar een bushalte gebracht en me zelfs een lunch aangeboden samen met hen, omdat ik nog een uurtje moest wachten, wat een aardige familie!
Mijn reis naar Shantou ging via Xiamen, hier werd iedereen midden in de stad afgezet ipv bij het busstation, dus werd ik door een meisje in een stadsbus gezet die me bij het busstation zou afzetten. Na 40min wist ik echt niet zeker of dit nog goed zou komen, maar uiteindelijk riep de buschauffeur dat ik er uit moest, thanks! Reis naar Shantou ging vervolgens voorspoedig, hier werd ik door Charlotte en haar moeder opgewacht.

Nu slaap ik hier in mijn eigen kamertje in dit Chinese appartement, met ook een Chinese badkamer en iedere dag Chinees eten. Dit houdt in: ontbijt van rijstsoep met kleine visjes, garnalen, schelpdieren en/of ei. Lunch en avondeten bestaan uit rijst of noodles met stukken vlees en/of vis (altijd met bod er aan!) wat groentes. Vandaag hadden we echte specialiteiten van hier: blokken aardappel/wortel/lotuswortel/prei die in stukken worden gesneden en gefrituurd. (tja chinees is absoluut geen voer om gewicht te verliezen integendeel helaas...)

Ik ontdek hier nogal veel verschillen in gebruiken binnen en buitenhuis. Ze vonden het namelijk heel erg raar dat ik aan tafel bleef zitten toen ik klaar was met eten. Ze boden me alles nog eens aan en keken toen raar toen ik zei dat ik echt vol zat. 'Waarom blijf je dan naar ons zitten kijken als je klaar bent?'.. 'Ow, bij ons is het onbeleefd om op te staan als nog niet iedereen klaar is'. Tja zo zijn er nog wel meer dingen op te noemen die hier erg normaal zijn en bij ons niet netjes.
Zoals moeder die de hele dag enorme boeren laat en familie, vrienden en buren die naar mij komen kijken (alsof ik een soort nieuw huisdier ben) zonder mij te begroeten. Ze kijken naar mij, moeten om me lachen en stellen vervolgens allemaal vragen aan Charlotte en haar ouders over mij... erg rare situaties elke keer.

De dagen hier bij mijn Chinese gezin zijn gevuld met bezoekjes aan dingen in de stad en daar buiten. Zoals de buitenwijk waar familie van hen woont. Een oom en neef hebben Charlotte en mij tussen de landbouwvelden rondgereden op hun scooters. Lekker om even buiten de stad te zijn, maar jeetje wat een vervuiling overal! Ik schrok hier echt van! De kanten van de weg worden gewoon gebruikt als vuilnisbelten en op sommige plekken worden deze verbrand om het 'op te ruimen', niet normaal!

Mijn theorie is dat omdat er zoveel chinezen zijn, dat ze nergens iets om geven en dat is vooral terug te zien aan de hygiëne overal! (soms lijkt mijn reis hier wel meer op een antropologische studie, al die cultuur verschillen zijn ook zo interessant :) )

Gister naar het strand geweest (ik als enige in mijn bikini, de rest van de chinezen heeft of de gewone kleren nog aan of een soort van zwemjurkje). Helaas was het strand ook enorm vervuild, maar toch lekker in de zon gelegen. 's Middags de oude binnenstad bezocht, huizen die gebouwd zijn naar Frans voorbeeld.
Vandaag gaan we nog een park bezoeken en langs de haven wandelen en morgen zullen we een heuvel hier in de buurt gaan bewandelen.

Dan zit mijn Chinese avontuurtje er voor deze week weer op en is het weer tijd voor school (voor 2,5 maand), daarna weer tijd om te reizen :)

  • 05 Oktober 2013 - 11:39

    Fee:

    Leuk geschreven Linda.. Ik heb hard op zitten lachen achter mn laptopje. Ben trots op je! spreek je snel weer xxx

  • 05 Oktober 2013 - 13:25

    Linda De Jong:

    thanks lief!

  • 05 Oktober 2013 - 22:12

    Ria Foolen:

    Linda heb zitten genieten van je verhaal,bijzondere ccultuur.Moeilijk voor te toestellen hier voor ons. Vol verwachting naar een nieuw verhaal van je. Veel liefs van Ad Jasper Rowie Carly en mij. Houdoe! !

  • 06 Oktober 2013 - 17:13

    Wil:

    He linnie, leuk om weer te lezen wat je allemaal meemaakt in china. Zo knap dat je dat allemaal alleen aandurft... Zoveel ervaringen die je opdoet en leuk dat je zo dicht bij de lokale bevolking meemaakt wat de gebruiken zijn. Ik lees je verslagen met veel plezier. Kus wil

  • 06 Oktober 2013 - 21:17

    Pap En Tan:

    Wat lezen we je verhaal vol trots! Weer vele ervaringen rijker!
    Gaan snel skypen :-)
    Liefs van ons Xxx

  • 07 Oktober 2013 - 16:39

    Louis En Marianne Schoonbrood:

    Lieve Linda, fijn te vernemen dat je het zo naar je zin hebt. Dat je colleges meevallen en je nog genoeg tijd overhoudt om te reizen.Enne..super te vernemen dat je de juiste mensen op je pad weet te vinden. Van buddy tot gastvrije familie in Yongding. Dáár kunnen wij nuchtere Hollanders nog wat van leren.Verder zul je het lachen om je wel heel beu zien. Beschouw het maar als een groot compliment. Bedenk dat jij ze met je spontane stralende lach, ze altijd wel weet in te pakken!
    Ons rest in ieder geval een mooie herinnering aan onze gezamenlijke China reis. Het was zelfs even afkicken zonder zoveel gezelschap en het auwe h.....

    Nog heel veel plezier gewenst. Blijf genieten.

    Knuffel van Louis en Marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Van 14 augustus t/m 20 januari verblijf ik in China voor mijn minor van mijn studie bedrijfseconomie in Tilburg. De eerste maand zal ik reizen door China, van Being via Xi'an, via Shanghai naar Guilin en via Hongkong naar mijn studiestad Guangzhou. 16 september is mijn eerste schooldag aan de Lingnan College, Sun Yat-Sen University, Guangzhou China. Guangzhou is een miljoenenstad in het zuiden van China met een tropisch klimaat, 2 uurtjes van Hongkong vandaan. Het is een moderne handelsstad die als een van de eerste Chinese steden contacten had met het westen. Dit is voor mij als economie student een aantrekkelijk gegeven. Gedurende 4 maanden studie aan de universiteit hoop ik genoeg tijd over te houden om meer van zuid China te zien.

Actief sinds 09 Aug. 2013
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 5300

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 20 Januari 2014

Rondreis China, Studeren in Guangzhou

Landen bezocht: