Bye Bye Lingnan College - Reisverslag uit Kanton, China van Linda Jong - WaarBenJij.nu Bye Bye Lingnan College - Reisverslag uit Kanton, China van Linda Jong - WaarBenJij.nu

Bye Bye Lingnan College

Door: Linda de Jong

Blijf op de hoogte en volg Linda

22 December 2013 | China, Kanton

Zo. Ik ben net terug van mijn aller laatste tentamen hier in China! Wat is het de laatste weken toch ongelofelijk snel gegaan! Laten we maar beginnen bij waar ik de vorige keer gebleven was, om het voor de lezers een beetje overzichtelijk te houden.

School werd steeds meer en tegelijk ook steeds minder. Daar bedoel ik mee, dat ik tegen het einde aan toch echt wel dingen moest gaan doen, aantal papers schrijven, groepsopdrachten, presentaties en leren voor tentamens. Die groepsopdrachten waren weer erg interessant, de samenwerking met buitenlanders, vooral met Chinezen, blijft een uitdaging. M'n vakken eindigden een voor een. Ongeveer iedere week kon ik weer een vak afstrepen, dus dat was ook wel een lekker gevoel.

Owja, dat ben ik in mijn vorige verslag nog vergeten te vertellen, maar mss hebben sommige van jullie het al wel op facebook voorbij zien komen. Ik heb namelijk juffrouwtje gespeeld op een Chinese basisschool! 4 vrijdagmiddagen stond ik daar samen met een Chinese student Engels les te geven voor een klas van 50 kinderen (!). Dat is hier heel normaal. Charlotte vertelde me zelfs dat zij in klassen had gezeten met 70 kinders. Tja het zijn er ook zo veel hier in China.
Ook dit was weer een hele ervaring. De scholen op zich zijn al heel anders en vooral alle regeltjes die daar bij horen. Alle kinderen hadden allemaal taken die ze steeds moesten uitvoeren, zoals schoonmaken en andere kinderen controleren. Dit houdt in dat 4 van de beste leerlingen uit een klas naar andere klassen gaan tijdens de pauze om te controleren of deze kinderen hun oefeningen wel goed uitvoeren. Deze oefeningen bestaan uit het masseren van je nek, oren, gezicht en ogen. Ik vond het vooral erg grappig om aan te zien, maar dit was toch wel serieus bedoelt. De lerares vroeg me zelfs of wij dit in mijn land ook deden. Toen ik zei dat wij dat niet deden, verklaarde ze dat ik daarom een bril droeg ... tja Chinese logica!

We hebben ook nog een avondje typisch Chinees gekaraoked! Met een hele groep naar de KTV! Echt lachen: een groot gebouw met allemaal kleine hokjes waar Chinezen in microfoons stonden te blehren en met hele tafels vol eten. Want midden in het gebouw staat een mega buffet dat is inbegrepen. Wat zoals altijd bij Chinees eten geldt: het ziet er lekkerder uit dan het smaakt uiteindelijk, maar goed het zat in de prijs. Dus als een echte Nederlander betaamt, borden vol naar ons zanghok gesleept natuurlijk. In deze KTV hadden ze gelukkig genoeg Engelse muziek en nog vrij nieuwe ook, dus dat is helemaal goed gekomen. Iig dat dacht ik, het zou kunnen dat andere daar anders over dachten toen ik ongeveer ieder nummer die micro in m'n handen had, haha.

Ik ben ook nog met 2 meiden naar een 24uurs SPA gegaan. Klinkt heel raar en dat was het dan ook. Natuurlijk want we zijn in China, hiier kan niks gaan zoals het er bij ons aan toe gaat. Toen we aankwamen kregen we hele grappige soort van Chinese pyjama's aan om aan te trekken als we even geen gebruik maakten van de spa. De spa zelf was maar heel klein, 2 sauna's en 1 zwembadje. Daarbij zaten dan wel, let op: weer een heel buffet de hele dag door (wederom geldt hier: 'het ziet er beter uit dan het smaakt'), gym, biljarttafel, pingpongtafel, kamers met schaakborden en een hele zaal vol met grote fauteuils. Deze zijn dan ook bedoelt om de nacht in door te brengen. Hele rare ervaring tussen al die snurkende Chinezen, maar toch vrij goed geslapen.

Een week geleden waren we met ongeveer alle exchange studenten uitgenodigd bij een Chinese jongen thuis. Deze jongen woont niet in een dormitory zoals alle andere studenten, nee deze kerel heeft zijn eigen appartement op de hoogste verdieping van een flat midden in het stadscentrum. Wat blijkt: zijn ouders bezitten de hele flat, dus hun zoon kon mooi op de bovenste verdieping wonen.
Yep, investeren in vastgoed is het beste wat je met je geld kunt doen hier in China, want de waarde stijgt hier jaarlijks met een paar procent, echt niet normaal. In onze ogen gaat dit wss ook uitlopen op een uiteen spattende luchtbel. Dus ben benieuwd hoe De Partij dit gaat voorkomen, de tijd zal het leren.
Het feest was gezellig met een bbq op het dak en genoeg drank. Alhoewel het duidelijk was dat dit door een Chinees was ingeslagen, want na een uur was de frisdrank al op en was er alleen sterke drank over, dus waren er geen mixjes meer mogelijk.
Dat is hoe Chinezen drinken: pure sterke drank met ijsblokjes en soms met water. Dat is dan ook het enige wat ze doen als ze op stap zijn: aan een tafel hangen, elkaar aangapen, maar vooral hun telefoon het meest interessante object in de club vinden en elkaar zo vol mogelijk met drank gooien, gezellug..

Mijn laatste week bestond vooral uit leren voor mijn laatste 2 examens en nog wat papers afronden. Afgelopen vrijdag was voor de meeste hun laatste schooldag, ook voor mij. Om 17uur hadden we een 'Farewell Gathering' van een uurtje. Beetje jammer als afsluiter voor een heel semester, maar ook weer beter dan zo'n chinees feest waarop iedereen zich zo ongemakkelijk voelde net als in het begin, haha. In dit uurtje zijn de foto's van het semester geshowd, hebben we ons certificaat gekregen en heb ik ook nog een praatje gedaan over mijn ervaringen. Ik begon met: 'het kernwoord voor mijn semester hier is: 'interesting' '. Dat omvat alle ervaringen die ik nou niet echt als leuk, mooi of aardig kon beschrijven, maar die wel bij de hele Chinese ervaring hier horen.

Dit weekend ben ik met de meiden nog lekker Vietnamese wezen eten als laatste avond samen, want vandaag zijn al 2 van de meiden vertrokken naar huis, waaronder Cynthia uit Nederland. Haar zie ik hopelijk nog wel. Met Charlotte ben ik gisteren ook nog wezen winkelen en hebben we in een Thais restaurant gegeten. Toch echt lekkerder dan Chinees :).

Nu is mijn semester hier dus echt afgesloten en begin ik morgen aan mijn reizen voordat ik over een maandje weer in Nederland ben!
Morgenochtend vertrek ik met de eerste trein naar Hong Kong. Daar ga ik de stad, een eiland en Macau bezoeken. Wat ik met kerstavond ga doen, blijft nog onbekend. Mss maar in m'n uppie naar een bar en tegen vreemden aan kletsen :) De 25e kom ik weer terug naar Guangzhou en vier ik kerst met de meiden en andere studenten die hier dan nog zijn. De 27e vertrek ik dan naar Hanoi, Vietnam, voor een trip van 2,5week. Ik ga helemaal alleen, dus dat wordt weer een hele ervaring, maar aangezien deze periode een goede backpackers tijd is, zal ik zeker anderen tegenkomen. Ik laat het gewoon lekker gebeuren!

Van de ene kant is het raar dat ik met de feestdagen niet in Nederland ben, maar van de andere kant moet ik daar ook maar niet zo veel waarde aanhangen voor een jaartje. Hier vieren ze kerst toch niet echt zoals het hoort. Hier is het meer gebaseerd op over de top veel kerstversiering en shoppen. Dus het echte familiegebeuren is hier niet echt aanwezig. Waar ik met Oud&Nieuw eindig, blijft nog een raadsel. Ik ben iig in Hanoi, dus daar maar op zoek naar een feestje en mensen met wie ik mee kan feesten, maar dat zien we dan wel weer.

Het is raar en jammer om van iedereen afscheid te nemen, maar ik ben ook blij dat school er hier op zit en dat ik China kan verlaten en mijn nieuwe avonturen kan beginnen en daarna lekker naar huis!
Eerst nog heel veel mooie dingen zien en beleven en hopelijk nog een kleurtje vangen op het strand in Vietnam ;)

  • 22 December 2013 - 21:12

    Pieter En Els:

    inderdaad. Die chinesen blijft een raar volkje.. haha.
    Geniet van je laatste weken Linda!!

    Liefs Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Van 14 augustus t/m 20 januari verblijf ik in China voor mijn minor van mijn studie bedrijfseconomie in Tilburg. De eerste maand zal ik reizen door China, van Being via Xi'an, via Shanghai naar Guilin en via Hongkong naar mijn studiestad Guangzhou. 16 september is mijn eerste schooldag aan de Lingnan College, Sun Yat-Sen University, Guangzhou China. Guangzhou is een miljoenenstad in het zuiden van China met een tropisch klimaat, 2 uurtjes van Hongkong vandaan. Het is een moderne handelsstad die als een van de eerste Chinese steden contacten had met het westen. Dit is voor mij als economie student een aantrekkelijk gegeven. Gedurende 4 maanden studie aan de universiteit hoop ik genoeg tijd over te houden om meer van zuid China te zien.

Actief sinds 09 Aug. 2013
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 5290

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 20 Januari 2014

Rondreis China, Studeren in Guangzhou

Landen bezocht: