Over de helft already! - Reisverslag uit Kanton, China van Linda Jong - WaarBenJij.nu Over de helft already! - Reisverslag uit Kanton, China van Linda Jong - WaarBenJij.nu

Over de helft already!

Door: Linda de Jong

Blijf op de hoogte en volg Linda

12 November 2013 | China, Kanton

Zo dat is alweer lang geleden, de laatste keer dat ik schreef was ik nog helemaal in de vakantie mood. Nu ben ik meer met school bezig. Alhoewel ik de eerste weken na de vakantie nog steeds het idee had dat we aan het opstarten waren. De vakken die ik heb gekozen bevatten alleen maar theorie met groepsopdrachten en geen huiswerk ofzo. Dus tijd genoeg voor andere dingen zou je zeggen. Was ook zo, alleen jammer dat de meeste andere, vooral die meiden waar ik mee om ga, wel van alles voor school moeten doen. Dus er waren wel wat daagjes dat ik me verveelde, dat loste ik op door brieven te maken voor jarigen, internetten en series kijken. (Ik heb de eerste 3 series van Game of Thrones al gezien en ben nu bezig met de 4 seizoenen van Lost! Als een echte aziaat dus hihi)

Ik moet wel even m'n dagboek er bij pakken om nog na te kunnen vertellen wat ik allemaal heb gedaan in de tussentijd. (Ja paps en tan, ik schrijf er nog iedere dag in!)
Owja ten eerste hebben zich er wat 'probleempjes' voor gedaan:
- Ik kwam er achter dat ik te weinig studiepunten zou hebben aan het einde van dit semester. Via Tilburg kreeg ik al te horen dat ik dan een extra vak volgend semester zou moeten doen. Hier baalde ik enorm van, want hier heb ik nu tijd genoeg en terug in Tilburg moet ik bijles gaan volgen, m'n scriptie schrijven en veel tijd met leuke mensen door brengen. Gelukkig kon ik vorige week alsnog aanschuiven bij een finance course. Past me helemaal niet, maar ik heb die studiepunten gewoon nodig.

- volgende is Laptop: na een maand in China begon hij kuren te vertonen. Hij is een groot aantal keer uitgevallen op een blue screen. Uiteindelijk na 2 mislukte pogingen van chinezen om het probleem te vinden, heb ik ze toch maar gevraagd om heel mijn pc te resetten, want het probleem bleef. Toen ik hem wilde ophalen bleek dat deze slimmerik Microsoft office in het chinees had geïnstalleerd, thanks gast! Toch maar even gevraagd of hij dit niet in het Engels kon installeren, die cd had hij gelukkig ook. Nu ik hem weer een week gebruik blijken er allerlei dingen het niet meer te doen zoals wat toetsen en mijn muisbord.. thanks again!

- Laatste (tot nu toe iig) is mijn credit card. Deze heeft mama op de post naar China gestuurd en nadat hij hier na een maand nog niet was ben ik met de code naar het postkantoor gegaan. Hier konden ze helaas echt helemaal niets mee, zoals ik er uit op maakte. Ze hadden een andere code nodig. Deze heeft mama een paar weken later opgevraagd bij het postkantoor in NL, wat bleek: zelfde code maar dan zonder eerste 2 letters. Ik de volgende dag dus meteen naar het postkantoor hier. Deze keer konden ze wel meteen aan de slag met deze code (fijn had dat zelf de vorige keer even bedacht). Na een paar minuten zoeken, bellen en roepen kwamen ze terug met het bericht dat ze wisten waar mijn brief was. Mooi! Ik zou hem graag hebben!, uhm hij is GISTER terug naar NL gestuurd!! Aarch dat meen je niet! kun je hem niet terug halen? Nee mevrouw dat kan niet meer. .... fijn! Nu maar hopen dat mama hem weer krijgt dan kan ze hem opsturen naar de ouders van een Duits meisje en die kunnen hem dan mee naar China nemen, dat geeft wat meer zekerheid.

Dit waren tot nu toe mijn issues hier, dus het is nog te overzien zou je kunnen zeggen.
Als ik zo mijn dagboek doorblader heb ik de meeste tijd besteed aan les, pc, hardlopen, samen eten, volleyballen (heb een paar wedstrijden in een chinees team gespeeld, erg leuk!) en meetings. Dit is ook weer heel erg leerzaam of zeg maar interessant. Chinezen zijn erg passief en inefficiënt, klinkt heel cru maar zo ervaar ik, en veel anderen, het wel. Maar daarom heb ik hier wel mijn eigen leadership skills leren kennen. Voordeeltje :) Beetje aansporen die chinezen en ze kennis laten maken met de Hollandse manier van aanpakken haha.

Verder in mijn dagboek: op stap! Deze avondjes zijn elke keer ook weer interessant te noemen vanuit een culture point of view gezien. Op stap voor ons bestaat uit of een bar voor internationale studenten met betaal baar bier, de party pier met dure drank en echte nachtclubs met soms nog duurdere drank. De bar is altijd wel gezellig, zit vol met internationals en voelt meer een beetje aan als een kroeg, maar dan met tafels en banken. Iedereen drinkt hier voordat ze op stap gaan, omdat het bier hier wel goedkoop is (lees: 1.20euro voor 600cl).
De Party Pier bestaat vooral uit bars/clubs met publiek van over de hele wereld: studenten, expats, zakenlui en wss ook een aantal dames van plezier. Dus een vage mix van mensen, die meestal niet dezelfde normen en waarden kennen. Waardoor mannen zich af en toe totaal verkeerd gedragen tegen vrouwen uit een ander wereld deel (lees: mannen uit het midden oosten of uit India die een meisje uit Nederland maar zien als een leuk object om tegen aan te gaan dansen... ik heb er 1tje zelfs bijna gemept ( of eigenlijk helemaal, maar toen bleek er iemand anders achter me te staan dan die 1.50m kerel uit India, haha oeps) ). ' Mam maak je geen zorgen, ze zijn hier toch veel te klein om me iets te maken'.
Dan de nachtclubs.. interessant. Sommige clubs komen wij als 'buitenlanders' niet eens binnen, echt een hele vreemde gewaarwording moet ik zeggen. Andere kom je alleen binnen als je een tafel koopt. Dit houdt in dat je een mega schandaal bedrag moet betalen voor een tafel met bediening, drank en eten. Dus of je moet je naar binnen lullen door te zeggen dat je beste vriend die tafel al heeft gekocht voor je, of je moet je aansluiten bij een stelletje rijke chinezen en doen je voordoen als hun vriendinnetje. Helaas kom je daar de rest van de avond niet meer onderuit!
Owja een beter optie trouwens is om op te zoeken op internet waar de happy hours zijn, meestal alleen voor vrouwen, maar dan geven wij ze wel aan de mannen door dat werkt ook wel. Zelfs een feestje gehad waar ze de hele avond gratis champagne schonken ook niet verkeerd. (alhoewel je wel moet beseffen dat de alcohol hier naast duur ook nog eens slecht is, daar staat het hier bekend om. Veel is nep, dus ook nog eens ongezonder dan normaal)

Afgelopen weekend wel nog even veel gedaan voordat ik echt veel voor school moet gaan doen. Ik heb namelijk nog maar 6 weken (!) en dan ben ik al helemaal klaar met mijn semester hier!
Vrijdag ben ik op stap geweest met mensen van school en zaterdag middag kwam er soort van spontaan bezoek uit Beijing! Een jongen die ik heb leren kennen van mijn chinees summer course studeert daar en kwam een weekend naar het zuiden voor een job interview. Dit bedrijf had hem aangenomen en ook nog eens voor zijn vliegtickets en hotel gezorgd. Helaas moest ik iedere zaterdag en zondag avond naar school... (MBA courses voor mensen die al werken, helaas voor ons). Maar daarna hebben we samen gegeten en een avondje op stap geweest en eentje bij een jongen van school op de bank doorgebracht, voetbalavondje! Was een gezellig weekend!

Gisteren ben ik een dagje naar Hong Kong geweest met Karin en Marie, meisjes uit Zweden en Noorwegen. We kunnen hier met de trein in 2 uur naar HK. Hoewel de hele trip wel langer duurt, omdat je namelijk door de douane en alles heen moet. HK is sinds een paar jaar weer van China, maar heeft nog steeds zijn eigen Engelse systeem. Wat heel erg positief aan de stad is juist! Het voelde even alsof we echt uit China waren: Engels sprekende mensen, westers eettentjes en barretjes en leuke winkels! Na wat sightseeing, winkels, lekkere lunch en eindelijk een normaal wijntje zijn we 's avonds met de laatste trein terug naar huis gegaan. Echt tof, zo een dagje een kijkje nemen in zo'n wereld stad op maar 2 uur afstand!

Als ik 22dec mijn laatste les heb gehad, ga ik met kerst nog een paar dagen naar Hong Kong en Macau en... daarna vlieg ik naar Hanoi, Vietnam. Ik wil 2,5 week gaan backpacken van het Noorden via het midden naar het Zuiden, Ho Chi Minh City. Ik heb mijn vluchten al geboekt. Tot nu toe ga ik alleen, maar ik heb al mensen gehoord die rond die tijd mss ook een weekje in Vietnam zijn, dus dat komt helemaal goed. Sowieso ga ik daar andere backpackers tegen komen, want december en januari zijn goede maanden om te reizen. Dat komt eigenlijk ook al snel dichterbij, want zoals ik al zei: nog maar 6 weken les en dan al op reis!

Het is al weer een lang verhaal geworden dus even kijken wat ik nog mis in mijn verhaal.. uhm; Ik voel me prima, zit goed in mijn vel en ben nog niet ziek geweest! (afkloppen) Al kan ik niet zeggen dat ik echt gezond ben, want dat is niet echt mogelijk hier, iig naar mijn mening.
Een luchtje scheppen maakt je longen hier alleen maar donkerder. en dit in combinatie met de warme vochtige lucht, waardoor je porien open gaan staan, maakt je huid ook nog eens erg ongezond. (dus klagen over een beetje zure regen in Nederland valt hier allemaal bij in het niets)
En een hapje eten maakt je lichaam alleen maar 'vetter' door de olie waar alles in drijft. (Heb zelfs begrepen dat ze hier in de goedkope restaurantjes 'gutter oil' gebruiken. te goor voor woorden! Deze olie scheppen ze uit het RIOOL, want dat blijft toch drijven op de rest...OMG. Dit is echt waar want dit heeft onze Chinese lerares verteld!)

Gelukkig is dat alles maar voor een paar maanden, dat moet in Nederland allemaal toch weer recht te trekken zijn hopelijk!

Ik hoop dat jullie nieuwsgierigheid naar mij hiermee weer een beetje is gestild en dat verwachten zijn waargemaakt of juist niet.

En thanks voor diegene die ik zo af en toe op skype op facebook spreek! Jullie zorgen ervoor dat ik nog steeds geen heimwee heb hoeven hebben :)!

  • 12 November 2013 - 15:39

    Pap En Tan:

    gatver...betreft het eten ! Nog lekker ongezond doorleren en volleyen. En daarna reizen in de frisse lucht met rijst :-) Nog 6 weken meid....!!
    Haal nog alles eruit wat eruit te vallen haalt (met soms letterlijke uithalen....)
    Voorzichtig, leerse, en vooral genietse en tot snel weer spreekse :-) XXXXXXXXXXX

  • 12 November 2013 - 15:51

    Nena:

    gelezen. (uitzondering op de regel, ik typ nu eens meer: keertje skypen?:))

  • 12 November 2013 - 16:19

    Linda De Jong:

    Hihi Thanks pap en tan!

    en ja Nena dat vind ik leuk! mss Donderdagavond vanaf 23.30u bij mij, dus 16.30u bij jou of de dagen erna Laat maar weten via FB! x

  • 13 November 2013 - 19:31

    Pascal:

    Je geniet volop zo te lezen. Dat het half jaar er alweer bijna opzit, zal wel onwerkelijk zijn. Blijf vooral genieten van datgene wat anders is en misgaat.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Van 14 augustus t/m 20 januari verblijf ik in China voor mijn minor van mijn studie bedrijfseconomie in Tilburg. De eerste maand zal ik reizen door China, van Being via Xi'an, via Shanghai naar Guilin en via Hongkong naar mijn studiestad Guangzhou. 16 september is mijn eerste schooldag aan de Lingnan College, Sun Yat-Sen University, Guangzhou China. Guangzhou is een miljoenenstad in het zuiden van China met een tropisch klimaat, 2 uurtjes van Hongkong vandaan. Het is een moderne handelsstad die als een van de eerste Chinese steden contacten had met het westen. Dit is voor mij als economie student een aantrekkelijk gegeven. Gedurende 4 maanden studie aan de universiteit hoop ik genoeg tijd over te houden om meer van zuid China te zien.

Actief sinds 09 Aug. 2013
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 5289

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 20 Januari 2014

Rondreis China, Studeren in Guangzhou

Landen bezocht: